Gmina Chojnów

Aktualności

  • 210022996_1576196765921195_79603247279081230_n

Matematyka jest piękna!

„Matematyka jest π(pi)ękna”  
Gminna Biblioteka Publiczna w Chojnowie z siedzibą w Krzywej realizuje projekt „Matematyka jest π(pi)ękna” dofinansowanego przez Fundacje mBanku. Projekt jest skierowany do uczniów z gminnych szkół. Działania są podzielone na kilka bloków ze względu na wiek i zagadnienia matematyczne. 
I blok "Sposób na matmę, czyli kodowanie na dywanie" dotyczy zajęć robotycznych, podczas których przedszkolaki, „zerówkowicze” i uczniowie najmłodszych klas wykorzystują roboty z klocków lego, kubki i  maty matematyczne oraz wiele ciekawych aplikacji do kodowania.
II blok- "Matematyka w przestrzeni” polega na konstruowaniu budowli przestrzennych, obliczanie skali i powierzchni- wykorzystywanie klocków konstrukcyjnych i magnetycznych.
III blok- "KUCHNIOMAT, czyli matematyka w kuchni”. Uczestnicy projektu podczas kulinarnych zmagań wykorzystują różne jednostki masy i miary.
IV blok-"Teodolitowy Tales"- dotyczy wykorzystywania twierdzenia Talesa w praktyce wykorzystując przyrząd teodolit.
V blok- "Śladami Eschera, czyli matematyka pod stopami”. Podczas realizacji tego etapu zastanawialiśmy się, czy matematyka może stać się natchnieniem dla artysty? Czy może stać się narzędziem pomagającym przekazać myśli i idee zrodzone w naszym umyśle? Najpełniej swoją twórczością odpowiedział na to pytanie Maurits Cornelis Escher (1898-1972) - holenderski grafik o wyjątkowej wyobraźni geometrycznej, przedstawiciel op-artu, najbardziej znany artysta w świecie nauki. Escher proponuje widzowi zabawę architekturą, perspektywą i przestrzenią. Ulubionym motywem Eschera są niezwykłe metamorfozy, w których odbiorze łatwo się zagubić. Widz traci orientację w przestrzeni, nie wie, gdzie jest podłoga, ściana, a gdzie sufit, co jest wklęsłe, a co wypukłe i czym w istocie jest dany kształt. W jego pracach znajdujemy zdumiewające zestawienia płaszczyzny i przestrzeni oraz próby usunięcia granicy między nimi (np. gdy ręka rysuje rękę rysującą tę właśnie rękę lub gdy z płaskiego rysunku nagle wyłaniają się żywe, trójwymiarowe stworzenia). Jest twórcą "Wstęgi Möbiusa". 
Urokliwym przykładem matematyki wokół nas są parkiety, chodniki, posadzki, mozaiki. Takie wypełnienie płaszczyzny wielokątami przylegającymi i niezachodzącymi na siebie nazywane jest parkietażem, kafelkowaniem lub tesselacją. 
VI blok- Bryły platońskie i archimedesowe. Uczniowie starszych klas już we wrześniu poznają bryły platońskie i archimedesowe. Podczas tych zajęć pokażemy, jak można wykonać nietypowe modele brył.
Większość uczestników projektu wykonała kiedyś papierowy model jakiejś bryły platońskiej. Zestawy siatek do budowy modeli z papieru (a najlepiej z kartonu) są łatwo dostępne. Tu zaproponujemy mniej typowe wykonanie modeli papierowych tych pięciu wielościanów foremnych.
Dużą rolę w tych modelach odgrywają patki, czyli te części siatek, które służą do sklejania ścian. Bywają one nazywane inaczej: skrzydełka, motylki, zakładki itp.; najtrafniejsze jest jednak nazwa „patki”.
Bryły Platońskie należą do dość szczególnego rodzaju brył, które spełniają następujące warunki: da się na takiej bryle opisać sferę; da się w taką bryłę wpisać sferę; wszystkie boki bryły są przystającymi wielokątami foremnymi.
Były Archimedesowe- inaczej zwane też Wielościanami półforemnymi. Są one wypukłe i podobnie jak w wielościanach platońskich ich ściany są wielokątami foremnymi, jednak w tych bryłach występują wielokąty dwóch lub nawet trzech rodzajów. W każdym wielościanie archimedesowym układ ścian we wszystkich wierzchołkach jest taki sam.

VII blok- stworzenie gry terenowej- dla wszystkich chętnych uczestników.  Podczas tej gry uczniowie zmagali się z rozwiązywaniem kolejnych działań matematycznych w wyznaczonej przestrzeni. Stworzyliśmy matematyczny rooms.
VIII blok- "Matematyczne potyczki"- konkurs między szkołami. W czerwcu przeprowadziliśmy konkurs matematyczny dla uczniów klas IV-VI.
Dzięki projektowi matematycznemu uczniowie rozwijają swoje zainteresowania i kompetencje matematyczne poprzez zastosowanie różnych metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów. Uświadamianie uczniów i pokazanie im, jakie szerokie zastosowanie w praktyce ma matematyka i jaka może być ciekawa i interesująca. Chcemy pokazać trudne zagadnienia matematyczne w ciekawy sposób wykorzystując różne narzędzia techniczne (roboty z klocków lego, klocki konstrukcyjne i magnetyczne, teodolit,), jak i zwykłe przedmioty używane, na co dzień. Chcemy propagować, iż matematyka jest wszędzie i nie jest trudna i nudna. Zdobywając wiedzę i umiejętności w tym projekcie, uczniowie będą mieli możliwość dostrzec w matematyce coś ciekawego, co zachęci ich do nauki, aby więcej wiedzieć i umieć.

  • 210791484_181720003918961_2240104015760999217_n
  • 214025942_344087223756998_2257670522525427208_n
  • 215174159_165745298824934_6122216412211221662_n

Kontakt

Gmina Chojnów
ul. Fabryczna 1,
59-225 Chojnów
tel. +48 76 818 85 02

e-mail: urzad@gmina-chojnow.pl

Banery

Stopka